New York & San Francisco: Future of Shopping Tour - Deel 2
INZICHTEN IN DE AMERIKAANSE RETAILMARKT:
De Amerikaanse retailmarkt is groot; 4 biljoen USD. Deze is groter dan de tweede, derde, vierde en vijfde retailmarkt in de wereld samen. Met andere woorden, de Amerikanen spenderen heel wat. “Everything is big in America”. De ‘barriers to entry’ in de Amerikaanse distributiemarkt zijn relatief laag in vergelijking met Europa. Terreinen zijn er vaak een pak goedkoper. En er zijn nauwelijks regels. Iedereen kan overal een supermarkt openen, terwijl dit in Europa streng gereglementeerd is. Bovendien zijn ook veel andere kosten, zoals stookolie en gas heel goedkoop in de VS. In Europa en zeker in België heb je bij wijze van spreken 97 vergunningen nodig om een winkel te openen. In veel plaatsen in de VS zijn er nauwelijks ruimtelijke voorschriften. Hierdoor is de markt heel dynamisch en concurrentieel. En er zijn heel wat uiteenlopende soorten winkels of winkelformaten. Bovendien is de markt heel groot; wat als gevolg heeft dat zelfs een winkelformule in een nichemarkt heel groot kan zijn.
Bij Whole Foods is slechts 12% van de Amerikaanse
bevolking ooit binnen geweest. Slechts 9% van de
Amerikanen bezoeken Whole Foods minstens 1 keer per
maand. En slechts 10% van die 9% koopt er al zijn
groenten en fruit. Dus minder dan 1% van de Amerikanen
kopen al hun groenten en fruit bij Whole Foods.
Amazon kocht Whole Foods voor 13,6 miljard USD. De internetgigant is zeer sterk in het
vermenigvuldigen (copy/pasten) van goede ideeën. Amazon is in de VS vandaag vergelijkbaar
met Walmart qua grootte-orde. Vermoedelijk hebben beide zo’n 25 à 30% van de markt.
Maar de markt is zeer gediversifieerd. Ook in urbanisatie zijn er grote verschillen. Maar er zijn
vele steden in het zuiden die eerder landelijke gebieden zijn met een aantal grote gebouwen,
waar de winkels goed te bereiken zijn met de auto. De grote stedelijke gebieden die veel
toeristen aantrekken liggen aan de kust, zoals LA, San Francisco, Seattle, Chicago,… dit is niet
Amerika. Zij behoren eerder in de rangschikking van wereldsteden. Op vlak van veroudering
heeft de VS niet dezelfde problemen die continentaal Europa heeft. De VS heeft een relatief
value-square.be
2/9
evenwichtige bevolkingspiramide. Hierdoor heeft de VS een relatief begoede jonge bevolking
die veel spendeert.
De VS is vermoedelijk het meest etnisch gediversifieerd land met hoge inkomens. Bijna de helft
van de bevolking jonger dan 25 jaar in de VS is van niet-Kaukasische (blanke) afkomst. Bij de
bevolkingsgroep ouder dan 50 is 75% blank. Er zijn dus duidelijke generatie-gebaseerde
spanningen in de VS. Oudere Amerikanen (> 50 jaar) groeiden op in een wereld waar er een
meerderheid en een minderheid was. Jonge Amerikanen groeien op in een meer
gediversifieerde etnische wereld. Het is dus voor de politiek niet evident om met dit nieuw
fenomeen om te gaan en het land te leiden. En er zijn ook weinig voorbeelden elders in de
wereld om te kopiëren. De VS is vermoedelijk de grootste emerging market van de wereld.
Dollar General is een Amerikaanse retailer die vooral verkoopt aan Amerikanen met een laag
inkomen. Op de grafiek ziet u de verkiezingsuitslag per staat. De in het rood gearceerde staten
kozen voor Donald Trump, de blauwe voor Hillary Clinton. U kan afleiden dat vooral de
Amerikanen met een laag inkomen voor Trump kozen en deze met een hoger inkomen voor
Hillary Clinton. Je kan het ‘Dollar General’ winkelconcept wat vergelijken met de “Action” in
Europa, al is deze laatste iets “cooler” en meer fun voor jonge kinderen.
Dollar General is een winkel waar je naartoe gaat als je je niks anders kan permitteren. De
mensen die daar winkelen slepen zich van het ene betaalmoment naar het andere en weten
niet hoe ze op het einde van de maand moeten rondkomen. Een heel groot deel van de
Amerikaanse bevolking heeft de indruk dat de economische vooruitgang aan hen voorbij gaat.
Minder dan 40% van de Amerikaanse bevolking heeft een paspoort. Twee derde van de
bevolking kan het land niet verlaten. Slechts 35% van de bevolking heeft een paspoort en kan
Amerika verlaten en terugkeren als ze dat willen.
We hadden ook een gesprek met Björn Soenens
in Brooklyn. De VRT journalist woont nu ongeveer
een jaar in de VS en koos speciaal Brooklyn uit als
woonstek zodat hij beter kan begrijpen hoe de
gewone man in de straat voelt en denkt en leeft.
Volgens hem heeft Trump de verkiezingen
gewonnen omdat Trump zegt wat veel mensen
denken. Het gros van de Amerikaanse journalisten
behoort eerder tot de elite, tot de hoog opgeleide
klasse. Zij hebben te weinig voeling met de laagste
klassen en had niet door dat de kloof tussen arm
en rijk zo groot is. Ook ik had bij mijn bezoek aan
de Verenigde Staten (New York én San Francisco)
een wrang gevoel bij de vele clochards en
bedelaars op straat. In het centrum van San
Francisco op Union Square is het de normaalste
zaak dat je een glaasje drinkt op een terras, terwijl
de clochards amper twee meter verder op de grond
liggen. Hillary Clinton heeft te weinig rekening
gehouden met de problemen van het armere deel
van de bevolking. Net die mensen kozen voor het
brutale taalgebruik van Donald Trump. Trump werd
door het overgrote deel van de pers onderschat; hij
was de underdog. Zo voelden heel wat
Amerikanen zich ook. Trump was als het ware één
van hen en daarom heeft hij gewonnen. En mogelijks zal hij de VS 8 jaar dienen als er niks
veranderd aan de situatie van de “gewone” Amerikaan.
De staten die voor Hillary Clinton en de Democraten hebben gekozen komen goed overeen met
de staten waar Whole Foods aanwezig is (blauwe balkjes).
value-square.be
4/9
De Verenigde Staten bestaan dus duidelijk uit minstens twee zeer diverse groepen met andere
economische drijfveren, wat niet onbelangrijk is om u er als retailer te positioneren.
Andere belangrijke aspecten waar een consument mee rekening houdt bij de keuze van zijn
winkelgedrag zijn (in volgorde van belangrijkheid):
1) Geld besparen
2) Waar voor uw geld
3) Stressvrij winkelen
Walmart’s slogan is “every day low prices”.
Als je bij Walmart gaat winkelen dan weet je
dat je op een jaar tijd een belangrijke
besparing hebt gedaan en dat je meer waar
voor uw geld krijgt.
Amazon is vooral goed op punt 3, het
besparen van stress. Bij Amazon zit je op je
gemak achter je pc of smartphone, sta je niet
in de file, noch in de auto, noch aan de kassa
en verlies je geen tijd bij het doorlopen van
een fysieke winkel. Amazon slaagt er dus in om een negatieve winkelervaring (waaronder
stress) te vermijden. We hebben gezien hoe de speelgoedketen Toys R US weggeveegd werd
door Amazon. Een andere winkelformule doet het wel zeer goed, nl. doe-het-zelf keten Home
Depot. Deze slaagt er in de fysieke winkel perfect te combineren met het gebruik van hun app
op je mobiele telefoon, waardoor de winkelervaring gemakkelijker en aangenamer wordt.
Stressvrij winkelen impliceert tevens dat je snel die artikelen kan vinden die je nodig hebt (en
dus niet alle gangen moet afstappen om je product te vinden), dat je snel kan afrekenen (en
dus niet te lang aan de kassa moet
aanschuiven), dat je alles vindt wat je
nodig hebt (assortiment) en dat alle
artikelen ook in voorraad zijn.
Sinds 2007 is het aantal winkels (zowel
online als offline) die een Amerikaanse
consument gemiddeld op maandbasis
bezoekt gedaald van gemiddeld 12,4 naar 9,4. De retailer die hier disproportioneel van
profiteerde was Amazon. Amazon is erin geslaagd aan de consument een oplossing te bieden
die hem/haar toelaat om in een quasi ongelimiteerd aanbod te zoeken. Amazon heeft ook de
populairste app van alle Amerikaanse distributeurs. 39% van de consumenten onder de 39 jaar
oud vinden de Amazon app de
meest interessante, gevolgd door
deze van Walmart. Consumenten
ouder dan 35 jaar zijn opgegroeid
met Walmart. Voor hen is het de
normaalste zaak om uw
boodschappen te doen bij Walmart.
Walmart is er tevens in geslaagd
zich een groen imago aan te meten
(wat vooral bij de millennials
(geboren tussen 1981 en 2000)
aanslaat) door te focussen op
‘duurzaamheid’ (minder
brandstofverbruik, minder afval).
De Duitse retailers (Aldi en Lidl)
staan op dit vlak mijlenver voorop
en kunnen de Amerikaanse retailers
nog heel wat leren op het vlak van
‘geld besparen’ en tevens het milieu
sparen.
Op het vlak van winkelformules, zijn er drie die in de toekomst sneller zullen groeien dan het
gemiddelde, nl. de Club formule, de discountwinkels en online.
Een zeer succesvolle “Club”-
formule is Costco, vandaag reeds
de derde grootste retailer van de
Verenigde Staten (en van de
wereld). Je betaalt hen lidgeld en
Costco verkoopt je allerlei spullen.
80% van Costco’s operationele
winst komt van het lidgeld van hun
leden. Zij gaan ervan uit dat ze
geen echte verkopers zijn van
goederen. Ze gebruiken eigenlijk
die goederen als een manier om
hun lidgelden te verkopen of te
hernieuwen. Dit lidgeld maakt hen
trouwens compleet verschillend
van de Europese winkelformules
Makro en Metro (die eerder
opereren als hypermarkten).
Costco is een fantastische retailer
die operationeel heel goed draait
en dit doet op dezelfde manier in
alle landen waar het actief is (VS,
Frankrijk, IJsland, Australië en
Zuid-Korea).
De discounters zoals Aldi (al 10-tal jaar actief en heeft circa 1300 vestigingen in de VS) en Lidl
(opende de eerste 10 winkels afgelopen zomer) zetten hun stappen verder op de Amerikaanse
bodem. Zij moeten er opboksen tegen Amerikaanse spelers zoals Dollar General, Family Dollar
en Dollar Three. Die laatsten zijn hoofdzakelijk actief en sterk gegroeid in non-food, omdat deze
nationaal is. De voedingsindustrie is in de VS eerder gefragmenteerd en lokaal. In Europa is
het eerder omgekeerd, daar is voeding eerder nationaal georganiseerd en is de non-food eerder
gefragmenteerd en regionaal. De discounters focussen zich op de grote groep Amerikanen die
op de 18de van de maand zich afvragen hoe ze het moeten redden tot het einde van de maand.
Zij verkopen een klein assortiment aan een zeer scherpe prijs (1$ tot enkele dollars).
Drugstores of apotheken en
drogisterijen zijn heel moeilijk met
elkaar te vergelijken op
geografisch gebied omdat de
regels (voorschriften) zo
verschillend zijn. In de VS zijn
Walgreens Boots en CVS
Pharmacy gekende retailers (die
zowel geneesmiddelen als health
& beauty-producten verkopen).
Op het vlak van supermarkten in de VS zijn er een aantal die zich focussen op het kennen van
de klant. Zo kocht Kroger onlangs Dunnhumby (en wijzigde de naam naar 84.51°); dit is een
technologiebedrijf die onderzoek doet naar wat de consument in de toekomst nodig heeft en
welke producten die zal kopen (op basis van een grote database aan transacties); terzelfdertijd
ontwikkelt het ook nieuwe producten. Ook Tesco en Casino doen op dit vlak goede zaken.
Kroger is één van de beste retailers dankzij zijn focus op transactionele data die het gebruikt
om promoties te voeren op basis van het koopgedrag van haar klanten uit het verleden. Daarom
kan het zo goed de competitie met Walmart aan. Over AholdDelhaize vond Bryan Gildenberg
dat deze keten teveel Europees wordt gemanaged.
Andere succesvolle supermarkten zijn Wegmans (vergelijkbaar met Europese supermarkten),
Publix (19 mrd USD omzet, opereert in slechts 1 Amerikaanse staat), Shoprite, enz... In de VS
kunnen dus kleine niches grote opportuniteiten bieden. Vermoedelijk de best geleide
supermarktketen is H-E-B (Here Everything’s Better).
Nog een belangrijke trend die
zich heeft afgespeeld in de VS is
de fusie tussen gezondheidszorg
en retail.
Het gezondheidsapparaat in de
VS is kapot, in Europa werkt het
nog. Daarom is het nodig dat
business modellen zich blijven
aanpassen aan de marktsituatie.
Een mooi voorbeeld is dat van
een Amerikaanse verzekeraar
(Geisinger) die ervan uit gaat dat
diabetes naar de toekomst toe
een zeer belangrijk probleem zal
zijn. In plaats van medicijnen voor
te schrijven, schrijft het meer en
meer “gezonde voeding” voor.
Ongeveer 54% van de
Amerikanen volgt één of ander
dieet, maar toch blijft het land met
zware gezondheidsproblemen
kampen, ook al omdat deze diëten te pas en te onpas worden gebruikt. Geisinger geeft aan
haar verzekerden voor 1000-en USD gratis voeding. Volgens de initiële testen zijn de resultaten
fenomenaal. De bloedsuikerspiegel wordt hierdoor met een paar punten naar beneden gehaald.
Per 2000 USD aan gesponsord gratis voedsel kan men de bloedsuikerspiegel met meer dan 1
punt naar omlaag halen en de verzekering zo 8000 USD besparen (aan minder verzorging en
medicijnen).
En de VS is natuurlijk een markt waar dit probleem zeer nijpend is, vandaar – ook al klinkt het
contradictorisch – zullen er nog veel meer van dergelijke initiatieven ontstaan en zal de VS de
wereld leren hoe het beter kan (omdat de VS het aan zichzelf verplicht is).
De inkomensongelijkheid in de VS is zeer groot. Als retailer kan je je ofwel focussen op het
rijkere gedeelte of op het armere. Bij Costco kan je een ring kopen van 460.000 USD. Bij Family
Dollar, Dollar General en Dollar Tree kan je de meeste dingen voor een paar dollars kopen. In
de VS verdient 1/3 van de
Amerikaanse gezinnen
minder dan 35.000 USD per
jaar. Hiermee is deze groep
de derde grootste economie
ter wereld, na rijk Amerika
en China.
Een journalist vroeg aan een
beroemde Amerikaanse
bank-overvaller waarom hij
banken overviel. Hij
antwoordde : “omdat daar
het geld zit”. Zo redeneren
ook de meeste retailers die
zich willen positioneren op
de ‘premium’ consument, die
koopkrachtig is.
Kledij - Mode
Eén van de beste kledingketens in de wereld is TJX. Ze specialiseren zich in het opkopen van modeartikelen van het vorige jaar of seizoen of nemen de niet verkochte voorraden over van warenhuizen. De traditionele warenhuizen waren vroeger goed in het tonen van de nieuwste trends en mode. Vandaag is de modebewuste vrouw zo geïnformeerd via het internet, blogs, Instagram, enz… dat ze dit kanaal minder en minder nodig heeft om te weten wat de trends zijn. Naast TJX hebben H&M, Inditex (Zara), Forever 21 en Ascena heel wat schade toegebracht aan alle andere kledingdistributeurs en vooral dan de warenhuizen. Door hun lage prijzen en snelle omschakeling in de collecties hebben ze grote troeven tegenover de traditionele spelers. Het traditionele pad waarbij de businessplanning erin bestaat mode te maken voor 4 seizoenen, dit aan relatief hoge prijzen te verkopen, vervolgens wat overschiet in diverse stappen met korting te verkopen en zo de voorraden te reduceren en telkens elk seizoen opnieuw te beginnen… is bijna dood. De “Fast Fashion” nam dus heel wat marktaandeel af van de meer traditionele spelers en heeft er een heus slagveld aangericht.
Dit is het grote probleem van
bijvoorbeeld Macy’s. De
beurskoers van Macy’s houdt hier
ook al in grote mate rekening mee:
hun Flagship store in New York
zou meer waard zijn dan de
volledige beurswaarde.
In Canada heb je Hudson Bay. Ze
zijn eigenaar van al hun vastgoed,
dat volgens de activistische
investeerder “Land & Buildings”
vier keer meer waard is dan hun
beurswaarde. Het bedrijf werd net
zoals andere retailers (die geen
eigenaar zijn van hun vastgoed) zwaar afgestraft op de beurs. Maar volgens de Chief
Investment Officer van Land & Buildings Jonathan Litt zou het management beter het aandeel
van de beurs halen via
een management buy
out en/of hun flagship
store Saks op Fifth
Avenue verkopen of herontwikkelen (dat
vermoedelijk op de
beste locatie van New
York is gelegen,
rechtover het
Rockefeller gebouw).
Vorige week verkocht
Hudson’s Bay trouwens
– mogelijks onder druk –
dat andere “flagship”-
gebouw op Fifth
Avenue, de Lord &
Taylor building voor 850
miljoen USD.
Hudson’s Bay startte onlangs in Nederland via de overname van de beste winkelpanden van
Vroom & Dreesmann. Ze kochten tevens het Duitse Kaufhof in 2015 (eigenaar van de Innowarenhuizen).
Hudson’s Bay heeft het voordeel dat zijn
thuismarkt Canada veel beter afgeschermd
is van nieuwe concurrenten. Alle
belangrijke concurrenten in Canada zijn
failliet gegaan. Het is de enige grote
kledingketen die nog is overgebleven. Er
zijn veel strengere regels in Canada om
fysieke winkelpanden te openen. De
stedenbouwkundige voorschriften en regels
zijn er veel strenger dan in de VS. En
Hudson’s Bay was een aantal jaar geleden
bijna failliet. Sindsdien zijn er een aantal
slimme managers aan boord gekomen die
de situatie kunnen rechttrekken. Tenslotte
is de e-commerce penetratie in Canada
veel lager dan in de VS. De Canadese post
functioneert bovendien heel slecht,
waardoor pakjes slecht aan huis geleverd
worden. Misschien zou Hudson’s Bay zelfs interessant kunnen zijn voor Amazon. Hudson’s Bay
kwamen we al eens eerder tegen o.a. bij een automatiseringsproject van hun volledige
distributiecenter, door Bastian Solutions (een Amerikaanse dochter van Toyota Industries) – zie
link onderaan.
In organische voeding is het niet evident om hier de concurrentie aan te gaan met Whole Foods.
Hier zie je dan veel samenwerkingen en coöperatieven rond bepaalde thema’s, zoals gezonde
koekjes, drankjes, traceerbaar vlees, enz… Great Value is het merk van Whole Foods. Nieuwe
private label spelers zijn hier bijv. O Organics en Kirkland (verkocht in Costco / verkopen meer
dan Coca Cola).
Retailers moeten tevens rekening houden met de etnische verschillen in sommige regio’s. In
bepaalde grootsteden moet je productassortiment – zeker voor voeding – rekening houden met
die culturele en etnische diversiteit. Steden worden soms op zich landen die apart moeten
gemanaged worden.
Vaak hebben oudere bedrijven die geleid worden door oudere managers het moeilijker om zich
aan te passen aan de nieuwe realiteit omdat ze ook die ervaringen niet hebben om in dergelijke
omgeving te zijn opgegroeid.
Wat betreft leeftijd en zeker voor oudere mensen/klanten kunnen retailers ook nog heel wat beter presteren door te focussen op dit segment, maar zonder deze categorie van mensen in een hokje te plaatsen alsof ze klaar zijn om naar een ‘home’ te gaan.
Conclusie
We namen deel aan de Future of Shopping Tour, georganiseerd door Nexxworks, om een beter zicht te krijgen op de ontwikkelingen op de Amerikaanse distributiemarkt. Hierboven werden de diverse winkelformules besproken. Het is duidelijk dat Amazon disruptief is voor alle distributeurs en in alle productcategorieën. Anderzijds zit al veel negatief nieuws verwerkt in de beurskoersen van sommige retailers. Het blijft dan ook de moeite om sommigen daarvan verder te bestuderen.
In die producten of sectoren waar de penetratie van het internet al het meest is doorgedrongen,
zoals bijv. kledij en reizen is (was) de negatieve impact het grootst op de traditionele spelers.
Bronnen
Presentatie Kantar Retail door Bryan Gildenberg : Wundermann Offices New York 10/10/2017
- Gesprek met Björn Soenens – VRT journalist
- http://www.dmnews.com/dataanalytics/kroger-acquires-dunnhumbys-tech-assets-to-form8451/article/411472/
- https://www.geisinger.org/health-and-wellness/wellness-articles/2017/10/06/14/08/the-bestdiets-for-your-life
- http://fortune.com/2017/10/09/hbc-closing-stores/
- http://www.huffingtonpost.ca/2017/09/04/hudsons-bay-netherlands-store_a_23196547/
- https://www.cnbc.com/video/2017/06/19/land-buildings-litt-hudsons-bay-needs-to-go-privateor-re-develop-real-estate.html
- https://www.youtube.com/watch?v=gUgxl0ji-I0
Bijgevoegde downloads
Future of Shopping Tour New York / San Francisco - deel 2 | Download |